Perspektif Amin Abdullah tentang Integrasi-Interkoneksi dalam Kajian Islam

  • Siswanto Siswanto Institut Keislaman Abdullah Faqih Gresik
Keywords: Integration, interconnection, religion, science.

Abstract

This article peeling Amin Abdullah’s thinking about integration and interconnection methods in studying religion. Amin Abdullah has a great project to reconcile between religion and science as part of an attempt to break the deadlock of the problems of the present. So from a variety of scientific disciplines was not just to a single entity attitude (arrogance of science: the only one that feels most right), isolated entities (of various scientific disciplines happen “isolation” , no scolds greet each other), but rather to the interconnected entities (aware of the limitations of their respective disciplines, resulting in mutual cooperation and is willing to use his methods even though it comes from another clump of science). With the model of integration and interconnection, Amin Abdullah has been able to show that the religious sciences can greet each other with other general sciences, because in essence is one. That science is beneficial for human beneficiaries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. Amin dkk. Tafsir Baru Studi Islam dalam Era Multikultural. Yogyakarta: Panitia Dies IAIN Sunan Kalijaga Yogyakarta ke 50 dan Kurnia Alam Semesta, 2002.

-----. “Desain Pengembangan Akademik IAIN Menuju UIN Sunan Kalijaga: Dari Pendekatan Dikotomis-Atomistis Kearah Integratif-Interkonektif” dalam Fahrudin Faiz, (ed.). Islamic Studies dalam Paradigma Integrasi-Interkoneksi. Yogyakarta: SUKA Press, 2007.

-----. “Kajian Ilmu Kalam di IAIN Menyongsong Perguliran Paradigma Keilmuan Keislaman pada Era Melinium Ketiga”, Al-Jami’ah, No. 65, VI/2000.

-----. “Membangun Kembali Filsafat Ilmu-ilmu Keislaman: Tajdid dalam Perspektif Filsafat Ilmu” dalam A. Syafi’i Ma’arif, dkk., Tajdid Muhammadiyah untuk Pencerahan Peradaban, (ed.) Mifedwil Jandra dan M. Safar Nasir. Yogyakarta: MT-PPI & UAD Press, 2005.

-----. “Mempertautkan ‘Ulûm al-Dîn, al-Fikr al-Islâmî, dan Dirâsat Islâmîyah: Sumbangan Keilmuan Islam untuk Peradaban Global”, disampaikan dalam Workshop Pembelajaran Inovatif Berbasis Integrasi-Interkoneksi, Yogyakarta, 19 Desember 2008.

-----. “Muhammadiyah di Tengah Pluralitas Keberagamaan” dalam Edy Hamid, Suandi dkk. (ed.). Rekonstruksi Gerakan Muhammadiyah Pada Era Multiperadaban. Yogyakarta: UII Press, 2000.

-----. “Visi Keindonesiaan Pembaharuan Pemikiran Islam Hermeneutik”, Epistema, No. 02, 1999.

-----. dkk., Seri Kumpulan Pidato Guru Besar: Rekonstruksi Metodologi Ilmu-ilmu Keislaman. Yogyakarta: SUKA Press, 2003.

-----. Islamic Studies di Perguruan Tinggi: Pendekatan Integratif-Interkonektif, Adib Abdushomad (ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2006.

-----. Pendidikan Agama Era Multikultural Multi-Religius. Jakarta: PSAP Muhammadiyah, 2005.

-----. Studi Agama: Normativitas atau Historisitas?. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002.

Abror, Robby H. “Reformulasi Studi Agama untuk Harmoni Kemanusiaan”, Kedaulatan Rakyat, 31 Juli 2010.

al-Attas, Syed Naquib. Islam dan Sekularisme. Bandung: Pustaka Salman, 1981.

Arkoun, Mohammed. Berbagai Pembacaan al-Qur’an, terj: Machasin. Jakarta: INIS, 1997.

Baqir, Haidar dan Abidin, Zainal. “Kata Pengantar” dalam Mahdi Ghulsyani, Filsafat Sains Menurut al-Qur’an, terj: Agus Effendi. Bandung: Mizan, 1998.

Djamari. Agama dalam Perspektif Sosiologi. Bandung: Alfabeta, 1993.

Faiz, Fahrudin. “Mengawal Perjalanan Sebuah Paradigma” dalam Fahrudin Faiz (ed.), Islamic Studies dalam Paradigma Integrasi-Interkoneksi. Yogyakarta: SUKA Press, 2007.

Hakim, Atang Abd dan Mubarok, Jaih. Metodologi Studi Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.

Jâbirî (al), Muhammad ‘Âbid. Bunyah al-‘Aql al-Arâbî: Dirâsât Tahlîlîyah Naqdîyah li Nuzum al-Ma‘rifah fi al-Thaqâfah al-‘Arabîyah. Beirut: Markaz Dirâsat al-Wahdah al-‘Arâbîyah, 1990.

-----. Takwîn al-‘Aql al-‘Arâbî. Beirut: al-Markaz al-Thaqâfî al-‘Arâbî, 1990.

Kuntowijoyo. Islam sebagai Ilmu: Epistemologi, Metodologi, dan Etika. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2007.

Lawrence, Bruce B. “Woman as Subject/Woman as Symbol,” Jurnal of Religious Ethics, 22, Spring, 1994.

Madjid, Nurcholish. Islam Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Paramadina, 2000.

Manzûr, Abû al-Fâdîl Jamâl al-Dîn Muhammad b. Lisân al-‘Arâb. Beirut: Dâr al-Sadr, t.th.

Minhaji, Akh. “Masa Depan Studi Hukum Islam: Problem Metodologi”, Makalah disajikan dalam Kuliah Perdana Jurusan Syari’ah STAIN Malang, 4 September 2000.

Muslih, Mohammad. Religious Studies Problem Hubungan Islam dan Barat: Kajian Atas Pemikiran Karel A. Steenbrink. Yogyakarta: Belukar Budaya, 2003.

Mz, Shofiyullah. “Ushul Fiqih Integratif-Humanis: Sebuah Rekonstruksi Metodologis”, dalam Fahrudin Faiz (ed.), Islamic Studies dalam Paradigma Integrasi-Interkoneksi. Yogyakarta: SUKA Press, 2007.

Nasr, Seyyed Hossein. Intelektual Islam: Teologi, Filsafat dan Gnosis, terj. Suharsono dan Djamaluddin MZ. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1996), 33-34.

Nata, Abuddin Metodologi Studi Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006.

Rahman, Fazlur. Islam and Modernity. Chicago: The University of Chicago Press, 1982.

-----. Islam, terj. Ahsin Mohammad. Bandung: Pustaka, 2000.

Shihab, M. Quraish. Mukjizat al-Qur’ân Ditinjau dari Aspek Kebahasaan, Isyarat Ilmiah, dan Pemberitaan Gaib. Bandung: Mizan, 1997.

Sjadzali, Munawir. Islam dan Tata Negara: Ajaran, Sejarah, dan Pemikiran. Jakarta: UI-Press, 1991.

Subhan, Arif. “Dr. Kuntowijiyo: al-Qur’ân Sebagai Paradigma”, Ulumul Qur’an, No. 4, Vol. V, 1994.

Suryadilaga, M. Alfatih. “Implementasi Pendekatan Integrasi-Interkoneksi dalam Kajian Living Hadis”, dalam Fahrudin Faiz (ed.) Islamic Studies dalam Paradigma Integrasi-Interkoneksi: Sebuah Antologi. Yogyakarta: SUKA Press, 2007.

Syirbashi, Ahmad. Sejarah Tafsîr al-Qur’ân. t.tp.: Pustaka Firdaus, 1994.

Published
2013-12-02
How to Cite
Siswanto, Siswanto. “Perspektif Amin Abdullah Tentang Integrasi-Interkoneksi Dalam Kajian Islam”. TEOSOFI: Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam 3, no. 2 (December 2, 2013): 376-409. Accessed October 22, 2019. http://teosofi.uinsby.ac.id/index.php/teosofi/article/view/35.
Section
Articles